افزایش طول عمر کاکتوس و شرایط نگهداری از آن

اصولی ترین روش ها جهتافزایش عمر کاکتوس

کاکتوس یکی از گل‌ های آپارتمانی محبوب است و به دلیل شرایط نگهداری آسانی که دارد، بسیار پرتقاضا است. این گیاه دارای ویژگی‌ های منحصربفردی است وشرایط نگهداری خاصی دارد. راهکارهای زیادی برای افزایش طول عمر کاکتوس، مراقبت و نگهداری مناسب از آن وجود دارد.

در این مقاله به دنبال بررسی بهترین راهکار جهت افزایش طول عمر کاکتوس هستیم. تا انتهای این مقاله با ارگ گل سپاهان همراه باشید.

نگهداری از کاکتوس

امروزه با گسترش شهرنشینی و کم رنگ شدن نقش طبیعت در زندگی، تمایل به نگهداری از گیاهان و گل آپارتمانی بسیار افزایش یافته است. گیاه کاکتوس یکی از گیاهان متنوع و زینتی است که به دلیل ساختار منحصربفردی که دارد ، برای نگهداری در آپارتمان و محل کار بسیار مناسب است.با وجود مقاومت بالای این گیاه، نگهداری از کاکتوس نیازمند رعایت نکات ساده و در عین حال مهمی است.

محیط خانگی به دلیل امکان کنترل بسیاری از پارامترهای محیطی، یکی از بهترین مکان ‎ها برای رشد و پرورش گیاه کاکتوس است. نگهداری از این گیاه زنده نیازمند انجام مراقبت‌های خاصی است.

مواردی نظیر دمای مناسب ، نور ، میزان آبیاری و زمان آن ، نوع خاک ، نوع گلدان جزو اصلی‌ ترین نکات برای نگهداری و افزایش عمر کاکتوس است. همچنین نگهداری از این گیاه دارای مزایای زیادی می‌ باشد. 

نکته‌ای که در رابطه با انواع مختلف کاکتوس وجود دارد، دوره استراحت و خواب این گیاه است. کاکتوس‌ ها در فصول پاییز و زمستان در دوره ی استراحت قرار می‌ گیرند و نیاز به دما، آبیاری و نور کمتری دارند. در مقابل فصول بهار و تابستان دوره رشد این گیاه است.

اگر شما هم دوستدار طبیعت هستید و درگیر زندگی ماشینی به دور از سرزندگی و نشاط طبیعت می‌ باشید؛ پیشنهاد ما به شما خرید گل آپارتمانی در اصفهان است. خرید گل آپارتمانی در اصفهان این امکان را برای شما مهیا می ‎سازد که طبیعتی کوچک در دل خانه ی خود داشته باشید و از نشاط زندگی لذت ببرید.

نکات مهم برای افزایش طول عمر کاکتوس
خرید انواع گل کاکتوس با بهترین قیمت
بهترین روش ها جهت افزایش عمر کاکتوس

نکاتی برای نگهداری از کاکتوس

کاکتوس به دلیل مقاومت بالایی که نسبت به بسیاری از پارامترهای محیطی دارد، نسبت به سایر گیاهان نیاز به مراقبت کمتری دارد. عدم توجه به برخی پارامترهای اساسی در رشد گیاه کاکتوس می‌ تواند باعث کاهش طول عمر این گیاه شود. در مقابل ایجاد محیطی سازگار با شرایط رشد این گیاه و نگهداری و مراقبت مناسب و اصولی منجر به افزایش عمر کاکتوس می‌شود.

در ادامه به بررسی چند نکته برای نگهداری و کمک به افزایش طول عمر کاکتوس خواهیم پرداخت

  • میزان آبیاری مناسب برای کاکتوس

کاکتوس گیاهی مقاوم در برابر خشکی است و نیازی به آبیاری زیاد ندارد. آبیاری بیش از حد این گیاه به مرور زمان باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه می‌شود. میزان آبیاری مناسب بسته به برخی عوامل ممکن است تغییر کند. کاکتوس در مرحله ی رشد نیاز به آب بیشتری دارد؛ پس بهتر است این مورد را در نظر داشته باشید.

  • جنس و نوع گلدان کاکتوس

جنس گلدان و اندازه ی آن از دیگر عواملی است که توجه به آن در تعیین میزان مناسب آب لازم برای رشد کاکتوس ضروری است. گیاهانی که در گلدان‌ های بزرگ و سفالی کاشته شده‌ اند نیاز به آب بیشتری دارند. با کاهش اندازه گلدان و تغییر جنس آن به پلاستیکی و سرامیکی، میزان آب مورد نیاز کاهش خواهد یافت. گلدان‌هایی با ابعاد 7 الی 10 سانتی‌متر هر 4 الی 6 روز و گلدان‌های 15 سانتی‌متری هفته‌ای یکبار نیاز به آبیاری دارند.

اصول آبیاری کاکتوس چگونه است؟
  • نوع آبیاری گل

بهتر است آب را به صورت افشانی روی گیاه نپاشید و آبیاری را از بالای خاک گلدان انجام دهید. همچنین می‌ توانید گلدان را به مدت 15 دقیقه درون ظرفی که دارای مقدار کمی آب است قرار دهید. این کار باعث می‌ شود کاکتوس میزان آب مورد نیاز خود را جذب کند.  بهتر است اجازه دهید خاک گلدان خشک شود سپس آن را آبیاری کنید.

همچنین در دوره استراحت کاکتوس، هر 2 یا 3 هفته آن را آبیاری کنید. آبیاری بیش از حد موجب سوختن و از بین رفتن ریشه گیاه می‌شود. همچنین آبیاری کاکتوس را در فصول بهار و تابستان افزایش دهید. کم آبی با خشکیدن گیاه و آبیاری زیاد با پوسیدگی بروز می‌یابد.

  • نور مناسب برای کاکتوس

یکی از مهم‌ ترین مولفه‌ ها در نگهداری از کاکتوس، توجه به میزان نور محیط است. کاکتوس برای رشد خود نیاز به نور زیاد و غیر مستقیم خورشید دارد. 

بهتر است گیاه خود را پشت پنجره و در معرض نور خورشید قرار دهید و اجازه دهید گیاه شما 6  الی 8 ساعت زیر نور غیرمستقیم آفتاب باشد.

بهتر است هر چند وقت یکبار گلدان کاکتوس را جابجا کنید تا تمامی قسمت‌های آن از نور خورشید استفاده کند و رشد یکنواختی داشته باشد. گیاه شما در فصل بهار و تابستان نیاز به نور بیشتری دارد؛ پس حتما به این نکته توجه داشته باشید.

  • خاک مناسب برای کاکتوس

توجه در انتخاب نوع خاک یکی از مهم‌ ترین نکات در نگهداری از کاکتوس است. خاک کاکتوس باید دارای تخلخل بوده و زهکشی خوبی داشته باشد. استفاده از ترکیبی از ماسه و شن برای عبور راحت آب و برای ساخت بستری مناسب برای رشد کاکتوس موثر است.

لایه‌هایی از پیت ماس، ورمی کمپوست، خزه و خرده سفال برای رشد گیاه لازم است. وجود ماسه برای بهبود زهکشی خاک ضروری بوده و بیش از 70 درصد خاک کاکتوس را تشکیل می‌دهد. بهترین زمان برای تعویض خاک و گلدان کاکتوس در فصل تابستان است.  بعد از ساخت ترکیب فوق، سرعت تخلیه ی آب را بسنجید و اگر تخلیه آب از خاک شما بیش از یک دقیقه طول کشید مطمئن شوید که ترکیب شما صحیح است.

  • رطوبت مناسب برای کاکتوس

کاکتوس گیاهی است که با رطوبت زیاد سازگاری ندارد و برای رشد نیاز به قرارگیری در معرض رطوبت ندارند. بهتر است به میزان رطوبت محیط توجه کنید. رطوبت بالا باعث بروز بیماری‌های قارچی در گیاه می‌شود.

نگهداری از کاکتوس در منزل
راه کار جهت افزایش عمر کاکتوس
  • میزان کوددهی مناسب برای کاکتوس

بهتر است کود را در فصول رشد و به صورت محلول در آب به گیاه خود اضافه کنید. توجه داشته باشید که در دوره استراحت گیاه ، کوددهی انجام ندهید و در فصول بهار از کودهایی استفاده کنید که به تدریج در خاک آزاد می‌ شوند.

میزان کمی از کود نیتروژن برای رشد و گلدهی کاکتوس لازم است. برای قطور شدن تنه گیاه خود می‌توانید از کودهای پتاسیمی کمک بگیرید. این نکته را در نظر بگیرید که در فصول پاییز و زمستان تنها دو یا سه بار نیاز به کوددهی گیاه وجود دارد.

  • دمای مناسب برای کاکتوس

دمای مورد نیاز برای رشد کاکتوس در فصول رشد و استراحت این گیاه متفاوت است. در حالت کلی کاکتوس‌ ها گیاهانی حساس به سرما هستند و گرما را ترجیح می‌ دهند. در فصول استراحت دمای مناسب برای کاکتوس بین 10 الی 20 درجه سانتی‌گراد است.

همچنین در فصول رشد، گیاه را در دمای 18 الی 35 درجه نگهداری کنید. نکته‌ای که وجود دارد دقت در تنظیم هوای سرد در دوره استراحت است؛ زیرا باعث گلدهی کاکتوس در دوره ی رشد می‌ شود.

مزایای نگهداری کاکتوس

نگهداری از کاکتوس در منزل به عنوان گل آپارتمانی مزایای زیادی دارد که ما به بررسی مهم‌ ترین آن می‌پردازیم:

  • نگهداری آسان

کاکتوس مقاومت بالایی در برابر کم‌آبی و پارامتر های محیطی دارد و برای افرادی که مشغله ی زیادی دارند و فرصت کافی برای رسیدگی به گیاهان را ندارند؛ انتخابی ایده‌آل است.

  • طول عمر بالا

کاکتوس گیاهی با طول عمر بالا است و رعایت نکات مراقبتی، منجر به افزایش بیشتر عمر کاکتوس می‌شود. این گیاه علی‌ رغم نیاز به کمترین میزان توجه ، نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی بیشتر عمر می‌کند.

  • تصفیه هوا

گیاه کاکتوس مانند تمامی گیاهان با جذب ترکیبات آلی نظیر دی اکسید کربن و آزادسازی اکسیژن موجب تصفیه و سالم‌ سازی هوای محیط می‌ شود و محیط زندگی سالم‌ تر و شاداب‌ تری را برای شما به ارمغان می‌ آورد. همچنین با تولید اکسیژن در شب به خواب راحت شما کمک می‌ کند.

  • زیبایی‌ های بصری و منحصر بفرد

کاکتوس گیاهی است که دارای انواع متفاوتی بوده و تنوع زیادی در این گیاه وجود دارد. ظاهری همواره جوان و منحصربفرد این گیاه، موجب زیباسازی محیط و ایجاد محیطی سرزنده با انرژی مثبت می‌شود. طبیعتا دیدن زیبایی‌ها و رسیدگی به گیاهان یکی از بهترین راهکارها برای ایجاد آرامش و کنترل استرس ناشی از روزمرگی‌ها باشد.

نکاتی برای افزایش عمر کاکتوس

سلامتی گیاه کاکتوس یکی از اصلی‌ترین شروط برای رشد این گیاه است. همانطور که بررسی کردیم کاکتوس گیاهی است که می‌بایست در هوای نسبتا گرم و در معرض نور غیرمستقیم آفتاب نگهداری شود. همچنین این گیاه برای رشد خود نیاز به آب و رطوبت کمی دارد.

علاوه بر این موارد، توجه به برخی نکات در افزایش عمر کاکتوس موثر خواهد بود. بهتر است هر 2 یا 3 سال و به دنبال رشد گیاه، گلدان آن را عوض کنید و فضای رشد آن را افزایش دهید.

باریک شدن ساقه کاکتوس در فصل بهار می‌ تواند هشداری برای نیاز خورشید و کمبود نور باشد. بی آبی در فصل تابستان از دیگر موارد مهم و قابل توجهی است که سلامت گیاه را مستقیما تحت تاثیر قرار می‌ دهد. با ورود به فصل استراحت در پاییز و زمستان باید مراقب یخ‌ زدگی گیاه بود.

بروز زخم‌ های قهوه‌ ای روی گیاه یا سفید شدن آن نشان از آفتاب سوختگی به دلیل قرارگیری در معرض نور مستقیم آفتاب است. 

لکه‌ های زرد به دلیل وجود کنه عنکبوتی است. بهتر است با سم‌ پاشی به موقع از گیاه خود در برابر امراض و آفاتی نظیر شپشک، کنه عنکبوتی و … مراقبت کنید. با در نظر گرفتن نکات مراقبتی فوق، می توانید اطمینان حاصل کنید که کاکتوس شما عمر طولانی و سالمی خواهد داشت.

توجه به اصول مراقبتی برای افرایش طول عمر گیاهان ضروری است. گل‌ های شاخه بریده نیز همانند کاکتوس دارای تقاضای بالایی است.  افزایش عمر گل شاخه بریده نیز نکات مشابهی با اصول مراقبتی کاکتوس دارد.

کاکتوس یکی از گیاهان پرطرفدار در میان گیاهان آپارتمانی است که دارای شرایط نگهداری ساده‌ای می‌ باشد. رعایت برخی نکات ساده اما مهم می‌تواند باعث حفظ سلامتی و طول عمر گیاه شود. انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد که شرایط مراقبتی منحصربفردی دارند.

اما در حالت کلی توجه به پارامترهای ضروری شامل میزان آبیاری، نور ، دما ، رطوبت ، کود مورد نیاز و زمان تعویض گلدان بهترین راهکار جهت افزایش طول عمر کاکتوس می‌ باشند. مجموعه ارگ گل بزرگ‌ ترین عرضه کننده انواع کاکتوس با سلامت کامل و قیمت مناسب است.

کاکتوس گیاهی سازگار و مقاوم نسبت به شرایط محیطی است و امکان رشد آن در مکان‌های مختلفی وجود دارد. شرایط رشد این گیاه به نوع آن هم بستگی دارد.

طبیعتا بله. میزان آب مورد نیاز برای رشد کاکتوس در مناطق گرمسیر به دلیل افزایش تبخیر آب بیشتر است. بهتر است برای ماندگاری آب در سطح خاک، از یک کاور پلاستیکی استفاده کنید.

خیر. نباید در فصل گلدهی اقدام به تعویض گلدان کاکتوس کرد. این کار باعث می‌شود گیاه شما دیگر گل ندهد.

5/5 - (3 امتیاز)

مقالات مرتبط