خشک کردن گل طبیعی

خشک کردن گل طبیعی در خانه

خشک کردن گل طبیعی یک راهکار مناسب برای حفظ دسته گل­ های زیبایی است که برای شما ارزشمند است، گل­ های طبیعی زیبایی و جذابیت زیادی دارند و یک هدیه به یادماندی هستند.

ممکن است شاخه گل و یا دسته گلی را از یک دوست هدیه گرفته باشید و یا قصد داشته باشید دسته گل مناسبت ­های خاص زندگی­تان مانند دسته گل نامزدی ، عروسی ، ولنتاین و غیره را برای یادگاری نگه دارید، با توجه به ماندگاری پایین گل­های طبیعی بعد از مدتی از بین خواهند رفت، اما با کمک انواع روش­های خشک کردن گل طبیعی می­توانید تا مدت­ها از زیبایی آن لذت ببرید.

کاربردهای خشک کردن گل طبیعی

کاربردهای خشک کردن گل طبیعی​

خشک کردن گل کاربردهای متنوعی دارد و می ­توان به عنوان تزئینات در دکوراسیون منزل از آن استفاده کرد، بسته به سلیقه خود می­ توانید این گل­ ها را داخل سبد، گلدان و یا تنگ قرار دهید و برای تزئین گوشه ­ای از منزل از آن بهره ببرید.

علاوه بر این با استفاده از گل­های طبیعی خشک شده می­توان تابلوها و قاب­های دکوراتیو زیبایی ساخت، برخی از هنرمندان با کمک رزین و گل خشک وسایل تزئینی زیبایی خلق می­ کنند.

علاوه بر این با کمی خلاقیت می­توانید گل­های خشک شده را تبدیل به یک حلقه گل زیبا کنید و یا در هنر شمع سازی از آن استفاده کنید.

برای دریافت بهترین نتیجه لازم است در ابتدا گل­ های با کیفیتی تهیه کنید، فروشگاه ارگ گل یکی از معتبرترین مراکز ارائه دهنده انواع گل­ های طبیعی است.

کارشناسان ارگ گل با استفاده از دانش، تخصص و تجربه ­ای چندین ساله که در این زمینه دارند بهترین محصولات را با قیمت ­هایی منصفانه به مخاطبین عرضه می­ دارند.

انواع روش­های خشک کردن گل طبیعی

روش خشک کردن گل
بهترین فرآیند خشک کردن گل طبیعی

گل شاخه بریده در دیزاین ­های مختلف به صورت تکی و یا دسته ­ای یک هدیه خاطره انگیز است، برای افزایش ماندگاری آن­ ها لازم است روش ­های مناسب نگهداری از آن را رعایت کنید.

اگر تجربه ­ای در این زمینه ندارید بهتر است هنگام خرید گل شاخه بریده طریقه مراقبت و نگهداری از آن را نیز بپرسید، اما در هر صورت این گل ­ها بعد از مدتی تازگی و طراوت خود را از دست خواهند داد، در صورت خشک کردن گل شاخه بریده به صورت صحیح ­رنگ و شکل آن به خوبی حفظ خواهد.

روش­ های مختلفی برای خشک کردن گل طبیعی وجود دارد که بسته به مواد و وسایل مورد نیاز آن می ­توانید کاربردی ­ترین آن را انتخاب کنید، برخی روش ­ها به آسانی و در مدت کوتاه انجام می­ شود، اما برخی دیگر نیازمند صرف زمان بیشتر هستند.

خشک کردن گل طبیعی به صورت آویزان کردن

خشک کردن گل طبیعی به صورت آویزان کردن

یکی از رایج ­ترین روش­های خشک کردن گل طبیعی آویزان کردن آن است، در این روش از هیچ ماده­ای برای جذب رطوبت گل­ ها استفاده نمی ­شود و اجازه داده می­ شود گل­ ها به صورت طبیعی رطوبت خود را از دست بدهند.

برای کسب نتیجه بهتر در این روش باید دسته­ گل­ های بزرگ را باز کنید و در دسته بندی­ های کوچک­تر تقسیم کنید، بدین شکل جریان هوای بیشتری در بین دسته­ ها تبادل می­ شود و احتمال پوسیدگی و از بین رفتن آن کمتر است.

از دیگر نکاتی که در این روش باید رعایت کنید قرار دادن گل ­ها به دور از نور مستقیم خورشید است، نور باعث تغییر رنگ و کاهش کیفیت گل ­ها می­ شود، این روش نیازمند زمان زیادی است و بسته به اندازه و نوع گل­ ها چندین هفته طول می­ کشد.

خشک کردن گل طبیعی به کمک سیلیکاژل

در این طریقه خشک کردن گل طبیعی از سیلیکاژل استفاده می­ شود، سیلیکاژل یک ماده شیمیایی است که برای جذب رطوبت مورد استفاده قرار می­ گیرد. از این خاصیت سیلیکاژل می ­توان برای خشک شدن سریعتر گل­ های طبیعی استفاده کرد.

برای این منظور کافی است گل­ ها را داخل یک ظرف قرار دهید و آن را پر از سیلیکاژل کنید به طوری که کل قسمت ­های گل پوشش داده شود، بعد از بستن درب ظرف آن را در یک مکان خنک قرار دهید تا بعد از چند روز به طور کامل خشک شود. با کمک یک قلموی نرم می­ توانید ذرات سیلیکاژل باقی مانده در بین گل ­ها را به آرامی خارج کنید، برای این که رنگ گل دوام بیشتری داشته باشد بهتر است از اسپری تثبیت کننده روی آن استفاده کنید.

خشک کردن گل طبیعی با استفاده از تافت

از دیگر تکنیک­ های خشک کردن گل طبیعی استفاده از تافت است، با اسپری کردن تافت بر روی دسته گل به طور کامل سطح آن را پوشش دهید، از مزیت­ های این روش حفظ رنگ و کیفیت گل­ها است و نیاز به صرف زمان زیادی نیز ندارد.

  • خشک کردن گل طبیعی با کمک پارافین

استفاده از پارافین ذوب شده دیگر طریقه خشک کردن گل طبیعی است، این روش برای خشک کردن گل رز و ساخت رز جاودان بسیار کاربردی است.

گل رز یکی از پرطرفدار ترین گل ­ها است و بسیاری از افراد در خرید حضوری و یا سفارش آنلاین گل به سراغ این گل می­روند.

ارقام و رنگ­ه ای متنوعی از گل رز وجود دارد که می­ توانید در سفارش آنلاین گل آن­ ها را بررسی و انتخاب نمایید و در کوتاه­ ترین زمان دریافت نمایید.

 برای حفظ زیبایی و طراوت گل رز می­توانید از پارافین استفاده کنید، بدین منظور کافی است پارافین را به صورت بن ماری ذوب کنید و سپس گل رز را از بخش گلبرگ­ ها به مدت چند ثانیه داخل آن قرار دهید، سپس ساقه گل را داخل پارافین کرده و بعد از خارج کردن اجازه دهید کامل خشک شود.

خشک کردن گل طبیعی با کمک گرفتن از مایکروفر

استفاده از مایکروفر راهکار دیگری برای خشک کردن گل طبیعی است، در این روش بهتر است ساقه­ های بلند و بخش­ های اضافی گل­ ها را حذف کنید. سپس داخل ظرف مخصوص مایکروفر مقداری پودر جاذب مثل سیلیکاژل یا ماسه سیلیس بریزید سپس گل­ها را به آرامی روی آن قرار دهید و در ادامه سیلیکاژل و یا ماسه سیلیس را روی آن بریزید.

 برای خشک کردن گل ظرف را همراه با یک لیوان آب داخل مایکروفر قرار دهید، حدود 2 تا 3 دقیقه زمان لازم دارد تا گل­ها خشک شوند، این زمان به نوع و اندازه گل­ها وابسته است، بعد از خارج کردن ظرف از مایکروفر باید اجازه دهید حدود 24 ساعت داخل پودر باقی بماند تا رطوبت آن کامل خشک شود.

  • خشک کردن گل طبیعی تحت فشار

احتمالا این روش از خشک کردن گل را بسیاری از افراد تجربه کرده­اند، گل­های کوچک که حالت صاف دارند مانند بنفشه به خوبی به کمک این روش خشک می ­شوند، برای این منظور می ­توانید از کاغذ خشک و یا روزنامه استفاده کنید.

سپس گل­ های مورد نظر را بین آن قرار دهید و در ادامه روی آن جسم سنگین قرار دهید، در این روش می­توانید از کتاب­های قطور نیز استفاده کنید، این روش نسبتا زمان بر است و چند هفته طول می­کشد، برای خشک شدن سریعتر می­ توانید کاغذهای خشک کن و یا روزنامه­ ها را بعد از چند روز عوض کنید.

  • خشک کردن گل طبیعی با اتو

این روش ساده نیز می­ تواند بسیار کاربردی باشد، برای این منظور باید گل ­ها و برگ­ های مورد نظر را بین چند لایه دستمال کاغذی قرار دهید و آن را بین روزنامه بگذارید. سپس با احتیاط و به آرامی از اتو برای خشک کردن آن استفاده کنید، گل ­های بزرگتر و ضخیم ­تر به مدت زمان بیشتری برای خشک شدن احتیاج دارند.

  • خشک کردن گل طبیعی از طریق شن

شن­ های ساحل دریا نیز می ­تواند در خشک کردن گل ­ها به شما کمک کنند، در این روش شن ­های یک دست و فاقد سنگریزه را انتخاب کنید و داخل ظرف بریزید و گل­ های خود را با آن بپوشانید سپس به آن زمان دهید تا به طور کامل خشک شود.

با کمک روش­ های مختلف خشک کردن گل طبیعی می­ توان آن ­ها را تا مدت­های طولانی نگهداری کرد، هر یک از این روش­ ها مزایای خاص خود را دارند.بسته به سلیقه خود می­توان کاربردی­ترین طریقه خشک کردن گل طبیعی را انتخاب نمایید، برای دریافت بهترین نتیجه از خشک شدن گل­ ها از گل­های سالم و نیمه باز استفاده کنید و در معرض نور خورشید قرار ندهید.

گل رز از بهترین گل­ ها برای خشک کردن است، علاوه بر آن گل­ هایی مانند اکیناسه ، ادریسیش ، سوسن، زبان در قفا، گل جاوید، گل صد تومانی و گل دکمه­ای نیز جزء بهترین گل­ ها برای خشک کردن هستند.

بسته به نوع گل می­ توانید روش ­های مختلفی از خشک کردن را استفاده کنید، استفاده از تافت کمک می­ کند رنگ گل ­ها زیباتر بماند و یکی از بهترین روش ­ها برای خشک کردن گل طبیعی است.

استفاده از مایکروفر باعث کوتاه شدن زمان خشک کردن گل طبیعی می­ گردد به طوری که تنها چند دقیقه زمان نیاز دارد.

5/5 - (2 امتیاز)

مقالات مرتبط