لیست و معرفی گیاهان آپارتمانی سمی برای کودکان

گیاهان خطرناک برای کودکان
آنچه در این مطلب می‌ خوانید

گیاهان آپارتمانی سمی برای کودکان می‌ تواند علایم و عوارض جدی را برای آنها ایجاد کند، بدون شک استفاده از گیاهان آپارتمانی در فضای داخلی منازل نقش مهمی در تلطیف محیط و افزایش طراوت و زیبایی محل زندگی دارد.

اما نکته مهم دقت در انتخاب انواع گیاهان آپارتمانی است، با توجه به این که برخی از گیاهان آپارتمانی سمی هستند می‌ توانند سلامت کودکان را تهدید کنند ، از این رو لازم است قبل از انتخاب گیاه آپارتمانی برای منزل خود با انواع گیاهان آپارتمانی سمی برای کودکان آشنا شوید.

انواع گیاهان آپارتمانی سمی برای کودکان

با گسترش شهر نشینی و زندگی آپارتمانی استفاده از گیاهان آپارتمانی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، هنگام انتخاب و خرید گل آپارتمانی علاوه بر زیبایی و تناسب آن با دکوراسیون و فضای داخلی منزل، لازم است به نکات دیگری نیز توجه داشته باشید.

شناخت گیاهان آپارتمانی سمی یکی از مهم ترین نکات در خرید گل آپارتمانی است، با توجه به کنجاوی کودکان نو پا و تمایل آن ها برای دست زدن و شناخت وسایل و محیط اطراف خود، ممکن است علاقه داشته باشند به گیاهان آپارتمانی نیز نزدیک شده و آن ها را لمس کنند و یا داخل دهان خود بگذارند، پس بهتر است از خرید این گیاهان اجتناب کنید و یا آنها را دور از دسترس کودکان بگذارید، در ادامه با تعدادی از گیاهان آپارتمانی سمی برای کودکان آشنا می‌شویم.

فیلودندرون (Philodendrons)

گل فیلودندرون خطرناک برای کودکان

یکی از محبوب‌ ترین و زیبا ترین گیاهان آپارتمانی گیاه فیلودندرون است، این گیاهان اشکال و رنگ‌ های متنوعی دارد و در بسیار از منازل نگهداری می‌ شود، بلورهای اگزالات کلسیمی موجود در این گیاه برای انسان مضر است، خوردن فیلودندرون می‌ تواند سبب تورم لب‌ ها، گلو و علایم گوارشی مانند استفراغ گردد.

این گیاه علاوه بر کودکان برای حیوانات خانگی نیز مضر بوده و جزء گیاهان آپارتمانی سمی برای پرندگان محسوب می‌ شود. از این رو توصیه می‌شود آن را در دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار ندهید، گیاهان آپارتمانی سمی برای پرندگان می‌ تواند سبب تحریک و زخم دهان و عوارض گوارشی جدی در آن ها گردد.

دیفن باخیا

گل دیفن باخیا گیاه مسموم و خطرناک برای کودکان

از دیگر گیاهان آپارتمانی سمی برای کودکان گیاه دیفن باخیا است، از مشخصات ظاهری دیفن باخیا ساقه و برگ‌های بزرگ و گوشتی آن است و حالت درختچه‌ ای دارد،

این گیاه نیز همانند گیاه فیلودندرون حاوی بلورهای اگزالات کلسیم بوده و شیره سمی آن عوارضی را به همراه خواهد داشت، بلعیدن آن توسط کودکان و حیوانات خانگی علایمی مانند درد و سوزش دهان و احساس بی حسی در گلو را به همراه خواهد داشت.

گل پتوس (Epipremnum aureum)

یکی از سازگار ترین گیاهانی که در بیشتر منازل نگهداری می‌ شود گیاه پتوس است، این گیاه آپارتمانی زیبا با شرایط نگهداری آسانی که دارد حتی برای افرادی که تخصص کمی در زمینه گیاهان آپارتمانی نیز دارند مناسب است، سرعت رشد گیاه پتوس بالا بوده و ساقه‌ های رونده آن به سرعت فضای سبز و زیبایی برای منزل ایجاد می‌ کند.

پتوس علاوه بر زیبایی، گیاه آپارتمانی تصفیه کننده هوا نیز می باشد، نگهداری این گیاه آپارتمانی تصفیه کننده هوا در منزل نقش موثری در جذب آلودگی‌ها و تلطیف هوای محیط دارد.

اما باید توجه داشت که گیاه پتوس جزء گیاهان آپارتمانی سمی برای کودکان قرار دارد و خوردن مقدار زیادی از برگ آن توسط بچه‌ ها تحریک بافت دهان و عوارض گوارشی را به همراه خواهد داشت، با توجه به رشد سریع شاخه‌ های رونده آن، دسترسی کودکان به آن آسانتر خواهد بود، از این رو سعی کنید آن را به صورت آویز قرار دهید.

سانسوریا

سانسوریا از گیاهان آپارتمانی محبوب و پر طرفدار است که در منازل و محیط کار به وفور نگهداری و رشد می‌ کند، برگ‌ ها بلند و چرمی شکل آن در رنگ‌ های متنوع و جذاب در دسترس است، این گیاه به تصفیه کنندگی هوا و انرژی مثبتی که دارد معروف است.

با این وجود سانسوریا حاوی گروهی از ترکیبات شیمیایی به نام ساپونین‌ ها هستند که می‌ تواند برای انسان و به ویژه حیوانات خانگی سمی و مضر باشد، جویدن برگ‌ های سانسوریا می‌ تواند درد و تحریک زبان ، گلو و لثه را به همراه داشته باشد و در موارد شدید تر حالت تهوع را در فرد ایجاد می‌ کند.

هنگام خرید گل آپارتمانی در اصفهان و سایر شهرها لازم است اطلاعات کافی را در زمینه سمی بودن آن و خطرات احتمالی دریافت نمایید، کارشناسان گل و گیاه می‌ توانند به خوبی شما را در زمینه خرید گل آپارتمانی در اصفهان راهنمایی نمایند.

پاپیتال

گل پاپیتال

گیاه پاپیتال (Hedera helix) که به نام پیچک انگلیسی نیز معروف است جزء گیاهان آپارتمانی رونده است، توانایی این گیاه در حذف سمومی مانند فرمالدهید و بنزن از هوا آن را در گروه گیاهان تصفیه کننده هوا قرار داده است.

شیره گیاه پاپیتال می‌ تواند سبب بروز تحریکات پوستی ، قرمزی و خارش در انسان گردد، مشکلات تنفسی، تهوع و تشنج از دیگر علایم مسمومیت با گیاه پاپیتال هستند.

کالادیوم

کالادیوم یا بال فرشته با رنگ برگ‌ های متنوع زینت بخش بسیاری از فضاهای داخلی منازل است، این گیاه زیبا بومی آمریکای جنوبی بوده و گیاهی ماندگار و سازگار است.

از این رو به راحتی در شرایط مختلف محیطی رشد خواهد کرد، این گیاه نیز در رده گیاهان آپارتمانی سمی برای کودکان و همچنین حیوانات خانگی قرار دارد، خوردن برگ‌ های کالادیوم می‌ تواند تحریک دهان و گلو، عوارض چشمی، اختلال در گفتار، افزایش ترشح بزاق، عوارض گوارشی و مشکلات تنفسی را در فرد بروز دهد.


مراکز معتبر فروش گل و گیاهان آپارتمانی باید مشاوره لازم را در رابطه با گیاهان آپارتمانی سمی برای کودکان ارائه دهند، ارگ گل سپاهان یکی از تخصصی‌ ترین و شناخته شده‌ ترین مراکز فروش گیاهان آپارتمانی در کشور است، جهت دریافت مشاوره و خرید انواع گیاهان آپارتمانی با کارشناسان مجموعه ارگ گل سپاهان در ارتباط باشید.

علایم مسمومیت با گیاهان آپارتمانی سمی برای کودکان

مسمویت کودکان با گیاهان آپارتمانی

ترکیبات شیمیای موجود در گیاهان آپارتمانی سمی برای کودکان ممکن است علایم مختلفی را در فرد بروز دهد، برخی از گیاهان سمی در صورت بلعیده شدن توسط کودک باعث تحریک، سوزش، درد و التهاب دهان و گلو می‌گردد، علایم گوارشی و اسهال و استفراغ نیز از دیگر علایم شایع مسمومیت ناشی از خوردن گیاهان آپارتمانی سمی است، علاوه بر مشکلات گوارشی برخی از گیاهان عوارض پوستی را به همراه خواهند داشت.

برای مثال برخی از گیاهان آپارتمانی حاوی شیره سمی هستند و در زمان تماس پوست با آن عوارض پوستی مختلف مانند خارش، سوزش، التهابات پوستی و یا تاول را ایجاد می‌کنند.

نوع علایم و شدن آن بستگی به عوامل مختلفی دارد، نوع ماده شیمیایی موجود در گیاه، مقدار گیاهی که توسط کودک خورده شده، مدت زمانی که از تماس با گیاه گذشته است، میزان مقاومت بدن و سیستم  ایمنی بدن و غیره در این زمینه نقش دارند.

راه‌های جلوگیری از مسمومیت با گیاهان آپارتمانی سمی برای کودکان

گیاهان آپارتمانی سمی برای کودکان در صورت رعایت برخی از نکات ایمنی به راحتی قابل نگهداری در منزل هستند، داشتن آگاهی و شناخت از انواع گیاهان سمی و عوارض آن نخستین گام در این زمینه است، سعی کنید این آگاهی را به کودکان و افراد خانواده نیز منتقل کنید.

اگر کودکان نو پایی در منزل دارید سعی کنید این گیاهان را در مکانی دور از دسترس آن ها و در قسمتی ایمن نگهداری کنید، برای کاهش عوارض پوستی گیاهان هنگام رسیدگی و هرس کردن آن ها از دستکش استفاده نمایید.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی در محیط کار و زندگی منافع زیادی را به همراه دارد، تصفیه هوا، زیبایی و دکوراسیون منزل از جمله مزایای گیاهان آپارتمانی است، با این وجود گروهی از گیاهان آپارتمانی می‌ تواند عوارضی را نیز به همراه داشته باشند.

گیاهان آپارتمانی سمی برای کودکان می‌ تواند عوارض جدی را در آن ها ایجاد کند، گیاهانی مانند دیفن باخیا، سانسوریا، پتوس، فیلودندرون، پاپیتال، آنتوریوم، اسپاتی فیلوم و غیره از این جمله هستند، کسب اطلاعات کافی از این نوع گیاهان و روش نگهداری آن ها بهترین روش پیشگیری از بروز آسیب‌های احتمالی به کودکان است.

گیاهان آپارتمانی سمی برای کودکان چگونه باعث مسمومیت می‌ شوند؟

بسته به نوع گیاه متفاوت است، لمس کردن، بلعیدن، تماس پوست با شیره گیاه و غیره از راه‌ های مسمومیت با گیاهان آپارتمانی سمی برای کودکان است.

راه درمان مسمومیت با گیاهان آپارتمانی سمی برای کودکان چیست؟

تماس با اورژانش و پزشک مهم ترین راه درمان مسمومیت با گیاهان آپارتمانی سمی برای کودکان است، سعی کنید آرامش و خونسردی خود را در آن زمان حفظ کنید و هر چه سریعتر کودک را نزد پزشک ببرید و نوع گیاهی که باعث مسمومیت کودک شده است را به پزشک اطلاع دهید.

علت سمی بودن گیاهان آپارتمانی سمی برای کودکان چیست؟

وجود برخی از مواد و ترکیبات شیمیایی در گیاهان آپارتمانی سمی برای کودکان سبب بروز عوارض پوستی و گوارشی می‌ گردد، ترکیباتی مانند ساپونین، کریستال اگزالات کلسیم و غیره از جمله ترکیبات سمی در این گروه از گیاهان آپارتمانی هستند.

5/5 - (2 امتیاز)

مقالات مرتبط