نگهداری از گل سانسوریا

شرایط نگهداری از گل سانسوریا

نگهداری گل سانسوریا بسیار آسان است اما اصول خاصی دارد که برای بهبود کیفیت و دوام گیاه باید به آن توجه کنید. اگر در امر پرورش گیاه تازه‌کار هستید و یا وقت و انرژی کافی برای نگهداری از یک گیاه پردردسر را ندارید، باید بدانید که انتخاب گیاه سانسوریا از هر گیاه دیگر کم درد سرتر است!

 این گیاه در کنار زیبایی و ظاهر لوکسی که دارد، در برابر کم آبی و شرایط محیطی مقاوم است و این مقاومت به حدی است که گیاه سانسوریا را “گیاه نامیرا” نامیده‌اند. گیاه سانسوریا به‌طور میانگین به هفته‌ای یکبار آبیاری نیاز دارد و با شرایط زندگی آپارتمانی به‌ راحتی کنار می‌آید.

چه بسیار مواد سمی که به‌طور ایمن جذب این گیاه می‌ شوند و چه اکسیژن نابی که با حضور این گیاه در فضای خانه تزریق می‌ شود! اطمینان داشته باشید که نگهداری گل سانسوریا در آپارتمان با حداقل زحمت ، بیشترین فایده را برایتان دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با مهم‌ ترین نکات نگهداری از این گیاه لوکس و پرفایده آشنا شویم. همچنین برای خرید گل آپارتمانی در اصفهان نگاهی به گیاهان متنوع و زیبای فروشگاه بیندازید.

مهم ترین نکات نگهداری گل سانسوریا

نکات نگهداری گل سانسوریا

امروزه بسیاری افراد جهت دکوراسیون شیک و زیبای محیط ادارات و منازل از گیاه سانسوریا نگهداری می‌کنند. 

جالب است بدانید اگر نگهداری از گیاه صحیح و اصولی باشد، در کنار زیبایی و ماندگاری که دارد، کیفیت هوا را نیز افزایش می‌دهد. این گیاهی است که هم در فضای باز و هم در فضای بسته مانند اتاق خواب ماندگاری دارد.

اگر قصد خرید گل سانسوریا را دارید و یا این گل زیبا و شیک را خریداری کرده‌اید، حال باید از شیوه نگهداری آن مطلع شوید تا نهایت بهره را از خرید آن ببرید.

گل سانسوریا درواقع گیاه بومی آفریقا، آمریکای جنوبی و ماداگاسکار است که به‌عنوان گل نامیرا هم شناخته می‌شود. 

البته گل سانسوریا بیش از ۷۰ گونه با رنگ‌های گوناگون دارد و یک نوع معروف و پرطرفدار آن گل سانسوریا شمشیری یا در اصطلاح عام، گل زبان مادرشوهر است‌.

این گل نه‌تنها جلوه زیبایی را در انواع دکوراسیون مدرن و سنتی ایجاد می‌کند، بلکه در تامین اکسیژن محیط و رفع مواد سمی و بوی بد محیط نیز نقش بسیار مهمی دارد. 

برای کارایی بهتر گیاه در تصفیه هوا و همچنین افزایش دوام و ماندگاری آن خوب است مروری بر نکات مهم آبیاری، نور، خاک، کود و گلدان این گل داشته باشیم. همچنین اگر قصد خرید گل ارکیده را دارید، نحوه نگهداری از گل ارکیده را در مقالات دیگر سایت بخوانید. توجه داشته باشید که هر گیاه نیازهای ویژه‌ای دارد و جهت دوام آن لازم است این نیازها را جدی بگیرید.

آبیاری گل سانسوریا

روش های نگهداری گل آپارتمانی متنوع است‌. با توجه به نیاز هر گیاه روش‌ ها و تقسیم‌ بندی‌ های زمانی خاصی برای آبیاری در نظر گرفته می‌ شود. اگرچه نگهداری گل سانسوریا آسان است، اما اگر یکسری نکات را رعایت نکنید، به سرعت ملاحظه می‌کنید که گیاه از بین می‌ رود! یکی از شرایطی که باعث پوسیدگی گیاه می‌ شود، پرآبی یا رطوبت زیاد خاک است.

گل سانسوریا در فصل گرما هفته‌ای یکبار و در زمستان دو هفته‌ای یکبار نیاز به آبیاری دارد. البته این زمان دقیق نیست. درواقع باید وقتی گیاه را آبیاری کنید که ۹۰ درصد خاک یا تا دو سه سانتی‌متر عمق خاک، خشک باشد. اما از کجا بفهمیم چه مقدار از خاک خشک است؟ یک سیخ چوبی را در خاک فرو کنید و از طریق آن عمق خشکی و رطوبت خاک را بسنجید.

توجه داشته باشید آب خیلی داغ یا خیلی سرد باعث صدمه دیدن و برهم خوردن فرآیند جذب مواد در گیاه می‌ شود. از آبی متعادل جهت آبیاری و نگهداری گل سانسوریا در آپارتمان استفاده کنید؛ آبی که با دمای محیط مطابقت داشته باشد. 

همچنین آب مورد استفاده در آبیاری نباید دارای املاح مضر باشد. می‌توانید از آب تصفیه شده جهت آبیاری گل سانسوریا استفاده نمایید و هر چند وقت یکبار با آب تصفیه نشده لوله کشی گیاه را سیراب کنید. برای خرید گل آپارتمانی در اصفهان ابتدا باید شرایط محیطی را بررسی و فراهم نمایید. چراکه در غیر اینصورت گیاه به سرعت آسیب می‌بیند و هیچ بهره‌ای از هزینه خود نخواهید برد.

خاک مناسب برای نگهداری گل سانسوریا در منزل

خاک

برای نگهداری گل سانسوریا در منزل باید خاکی سنگین شامل شن، ماسه، خاک رس و مواد آلی را انتخاب کنید. وقتی صحبت از خاک مناسب برای نگهداری گل سانسوریا در آپارتمان می‌ شود.

یکی از مهم ترین مسائل PH‌ یا اسیدیته خاک است. خاک مناسب برای این گیاه باید PH‌ بین ۴.۵ تا ۷.۵ و به‌طور ایده‌آل PH‌ بین ۵.۴ تا ۵.۷ داشته باشد.

این بدان معنی است که گل سانسوریا خاک‌های اسیدی و خنثی را بهتر از خاک‌های قلیایی می‌پذیرد.

فراموش نکنید که به‌طور مرتب باید علف‌های هرز روییده در خاک گل سانسوریا را هرس کنید. چراکه این علف‌ها مانع از رشد مناسب گیاه و باعث تضعیف آن می‌شوند.

نکته شایان توجه این است که نگهداری از گل ارکیده و خاک مناسب برای نگهداری از آن تفاوت زیادی با گل سانسوریا دارد.

بنابراین جهت اطلاع از طرز نگهداری گل ارکیده و تفاوت آن با طرز نگهداری گل سانسوریا در منزل به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

کوددهی گل سانسوریا

به‌عنوان کود از کودهای رقیق گیاهان زینتی آپارتمانی یا کودهای ۱۰-۱۰-۱۰ استفاده کنید تا گیاه تقویت شود. دو الی سه هفته بعد آبیاری در فصل تابستان زمان مناسبی برای کوددهی است؛ اما در فصل زمستان باید روند کوددهی متوقف گردد. همچنین به‌ هیچ وجه از کودهای حیوانی برای پرورش گل سانسوریا استفاده نکنید ؛ چون ریشه گیاه را آلوده کرده و می‌ سوزانند.

نکته مهم دیگری که باید بدانید این است که شرایط هر گیاه و کود مناسب برای تقویت آن فرق می‌ کند و همین موضوع است که باعث ایجاد تفاوت در روش های نگهداری گل آپارتمانی می‌شود.

نور مناسب برای نگهداری گل سانسوریا در منزل

نگهداری گل سانسوریا در منزل نیازمند نور متوسط است. البته گیاه مقاوم سانسوریا در مقابل نور زیاد، کم یا حتی محیط سایه نیز ماندگاری دارد.

اما شرایط نوری نامناسب برای این گیاه، قرارگیری در معرض نور مستقیم است. اگر گل سانسوریا در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار گیرد، برگ آن می‌سوزد و آسیب می‌بیند.

اگر این گل را در محیط خانه یا پشت پنجره اتاق خود می‌گذارید، باید حداقل پرده‌ای حائل میان نور مستقیم تابیده از شیشه و گلدان وجود داشته باشد‌؛ و حداقل دو متر فاصله تا پنجره جنوبی شرایط نوری خوبی را برای رشد گیاه فراهم می‌کند.

اگر مشاهده کردید که برگ‌های گیاه خمیده و افتاده است، این می‌تواند نشانه‌ای باشد برای اینکه نور کافی به گیاه نمی‌رسد.

دمای ایده‌ آل برای نگهداری از گل سانسوریا

یک مزیت دیگر برای خرید گل سانسوریا انطباق پذیری این گیاه با دمای محیط است. البته دمای بهینه این گیاه ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است و اگر هوا بیش از حد گرم باشد، برگ‌های گیاه شل و خمیده خواهند شد.

همچنین سرمای شدید و قرارگیری در معرض برف و باران برای سلامت گیاه مضر است و باعث آسیب دیدن آن می‌ شود‌. در نگهداری از گل سانسوریا پاکوتاه نیز تمام این موارد صادق است و شرایط مناسب برای نگهداری این گل، دمای متوسط اتاق می‌باشد. علاوه‌ بر دما ، رطوبت هوا هم از عوامل مهم در نگهداری گل سانسوریا است. اما خوشبختانه گیاه از رطوبت زیاد محیط آسیبی نمی‌ بیند و نسبت‌ به آن مقاوم است.

گلدان مناسب برای نگهداری از گل سانسوریا

گلدان‌ های پلاستیکی و سفالی که عمق کمی دارند، برای نگهداری از گل سانسوریا مناسب هستند. گلدان‌ های آهکی و فلزی و همچنین گلدان‌ های  خیلی بزرگ برای نگهداری این گیاه لوکس و پرفایده به‌ هیچ عنوان کاربرد ندارند.

اگر دکوراسیون منزل یا اداره به‌نحوی است که برای زیبایی می‌خواهید از گلدان‌های بزرگ و تزیینی استفاده کنید، خوب است ابتدا گل سانسوریا را در گلدانی کوچک و پلاستیکی بگذارید و با گلدان کوچک، آن را درون گلدان بزرگ قرار دهید. جهت زیبایی و پر شدن فضای خالی اطراف گلدان کوچک نیز می‌ توانید از پوکه رنگی استفاده کنید.

نگهداری گل سانسوریا پاکوتاه هم مانند دیگر گونه‌های سانسوریا است. نور زیاد و غیر مستقیم، آبیاری با فواصل زیاد، و همچنین دمای ۱۶ تا ۲۲ درجه از شرایط بهینه نگهداری از سانسوریا پاکوتاه هستند‌‌.

تفاوت نگهداری گل سانسوریا ابلق با دیگر گونه‌های سانسوریا این است که ابلق نیاز به نور بیشتری دارد‌. اگر نور محیط کافی نباشد، خطوط طلایی حاشیه برگ سانسوریا ابلق به رنگ سبز درمی‌آیند.

جنس منفذدار سفال می‌تواند رطوبت را از خود عبور دهد و به‌همین دلیل برای نگهداری از گل سانسوریا که به نسبت نیاز کمی به آب دارد، مناسب است.

5/5 - (4 امتیاز)

مقالات مرتبط